torsdag 10 juli 2014

Chiapudding

Chiafrön är något jag inte ens hade hört talas om för ett halvår sedan. Numera finns denna omega 3-bomb alltid i vårt skafferi. Du kan använda detta hälsosamma frö på många sätt. Strö det på filen, drick det i en smoothie, häll i lite när du gör knäckebröd eller gör chiapudding/gröt. Jag har mest använt det till det senare och just chiapudding fungerar lika bra till frukost som till mellanmål eller efterrätt till mig. Allt beror på hur man smaksätter och serverar. Nedan ser ni ett exempel jag åt till frukost nyligen.



Jag är väldigt dålig på att följa recept till punkt och pricka och brukar köra lite på måfå. Tror att mängden i receptet är lite mer än jag hade i glaset men nu får prova er fram.

Chiapudding

Blanda 2 msk chiafrön och 2 dl mandelmjölk (jag kör osötad) i ett glas eller en skål. Ställ in i kylen. Rör om igen efter ca en kvart för att förhindra klumpar. Ställ in i kylen igen och låt det stå där några timmar eller över natten. Här finns ingen smaksättning alls i själva puddingen men den serverades tillsammans med nektarin och blåbär.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar