söndag 1 januari 2012

Löften, drömmar, mål och förhoppningar

Den 1 januari. Det är den dagen väldigt många börjar sitt nya liv, det gör de år efter år och när vi sedan är i slutet på december börjar alla dessa människor tänka att snart är det nytt år och DÅ, då ska det hända saker. De lovar samma saker som året innan, jobbar hårt på det några månader och sedan rullar årshjulet på precis som det brukar. Så håller vi på, jag också. De senaste åren har jag lovat mig själv att jag inte ska skjuta upp allt till sista sekunden utan planera i god tid och försöka göra alla uppgifter direkt när jag får dem. Har det funkat? Nej, det kan jag inte påstå, men det har faktiskt blivit bättre.

Livet är för kort för att man ska leva samma dag två gånger säger de, men vi lever ju hela år flera gånger om. Jag tycker att det är dags att vi hjälps åt att bryta detta tråkiga, monotona mönster mot något mer brokigt med streck åt alla håll.

Jag tror att de allra flesta har saker som de vill förändra drastiskt men aldrig riktigt lyckas med. Det kan vara att gå ner i vikt, få ordning på ekonomin, sluta röka, avsluta en utbildning, byta arbete, träffa en partner, ta körkort, börja spela fiol eller vad som helst. Varför lyckas vi då inte med detta? Jag har gett mig den på att jag inte ska sitta och tänka att ”om jag bara gick ner i vikt så….” för det funkar inte så.  Det finns saker vi inte kan styra över och så finns det ofantligt mycket mer saker vi faktiskt kan styra över. Min stora kärlek dök upp som gubben i lådan och sen gick jag ner i vikt. Det skedde inte tvärtom som jag själv vissa deppiga dagar förutspått att det skulle göra.

Personligen har jag den senaste tiden försökt att verkligen tänka igenom vad som är viktigt för mig. Vad är det jag vill fokusera på i livet? Jag vill inte lägga mer tid på att grubbla över hur jag ska bli smalare (även om jag faktiskt inte grubblat SÅ mycket över det så är det ett bra exempel), jag vill heller inte oroa mig för pengar för vid närmare eftertanke har jag det riktigt bra, bättre än de flesta t o m. Min tid är för dyrbar för att jag ska ägna den åt att sitta och oroa mig för saker som aldrig händer. Jag tycker att ni alla ska sätta er ner och fundera över vad som egentligen är viktigt. Överst på allas listor borde ordet ”Hälsa” stå. Vi vill vara friska och må bra. Många lider av kroniska sjukdomar, det är en sådan där sak vi inte kan styra över, vi kan dock styra över hur vi hanterar situationen, vilken syn på livet vi har och mycket annat. Har du ont i lederna kan du oftast ändå styra över vad du äter och hur mycket du sover, har du sömnsvårigheter kan du välja att ta en promenad istället för att se tredje reprisen på ett tv-program du inte ens tycker är roligt. Har du dålig ekonomi kan du också ta en promenad extra och styra över din sömn. Befinner du dig i en dålig relation kan du avsluta den eller arbeta hårt för att göra den bättre, Cupido kommer inte att komma och ringa på dörren med något kärlekspulver du kan strö över maten.

Det är lätt hänt att vi såhär i början på året vill förändra allt vi någonsin velat förändra på en och samma gång. Vi vill träna mer, äta bättre, sluta röka, vårda våra relationer, spara pengar, gå till tandläkaren, byta jobb, byta partner och allt annat, det vi kräver av oss själva är dock inte mänskligt. Det har tagit många år att dra på oss dessa ovanor så varför skulle vi kunna göra oss av med dem lika fort som den sista siffran i årtalet rullar fram till en ny?

Allvarligt talat, vad är viktigast? Jag har lyckats med många av de där sakerna men skulle ändå kunna skriva en lång, lång lista på nya. Jag tror dock att grunden är att börja med det som är prio ett för att du ska må bra. Jag säger inte att man inte ska ha löften eller mål, det är BRA att sätta upp tydliga mål men välj några få, kanske helt annorlunda än tidigare år, och fokusera på dem.

Jag stressar enormt mycket och inser att detta är en punkt jag bör arbeta med så fort som möjligt. Slutar jag inte stressa kan jag ändå inte behålla vikten, njuta av nuet, sova gott och må bra. Allt hänger ju ihop i en enda stor hälsocirkel. Det är ytterst sällan jag känner mig helt avslappnad och den känslan, känslan av harmoni, tänker jag leta upp under 2012.

En stor del av mig skulle vilja skriva ner en lång lista (jag älskar att skriva listor) över löften år 2012. Jag vill träffa mina vänner mer, jag vill ju såklart skriva, jag vill (och ska) spara en massa pengar till hus osv men ju mer jag tänker desto mer inser jag att allt påverkas av stressen. Att skriva och umgås med vänner är saker som får mig att slappna av, alltså är detta något jag ska göra mer av. Att grubbla över saker jag inte kan påverka skapar bara negativa känslor så det ska jag göra mindre av, alternativt se till att mot alla odds ändå påverka dessa saker.

Lycka till med alla era löften, drömmar, mål och förhoppningar. 2012 kommer bli fantastiskt!

1 kommentar:

  1. Hejsan... Det är verkligen roligt att titta in på din blogg.. Du skriver så fantastiskt bra och inspirerande.. Hoppas att du hade en bra nyår igår... Kramar från Sanna

    SvaraRadera